Dmitri Kourliandski – falsa lectio

Дмитрий Курляндский

Buy Now / Купить

FLAC 99 RUB
MP3 320 69 RUB

iTunes
Google Play
Bandcamp

Booklet

Ivan Bushuev: flute
Vladislav Pesin: violin
Sergej Tchirkov: accordion
Natalia Pschenitschnikova: voice

prePositions, FL [falsa lectio] #2 and Voice-off are composed in Berlin in 2008. prePositions and Voice-off are united by the treatment of the instrument and the voice as a complex composite organisms: these are rather ensemble pieces than the solo ones. Lips, teeth, tongue, throat, vocal chords, fingers, strings (split in four sections), violin body elements – all is imagined as separate instruments (wind, percussion, string) forming an active dialogue, having separate parts, notated on separate staves in the score.

Voice-off, as well as FL [falsa lectio] #2, also represent a trip inside the interpreter. The physiology of the voice, articulation and breath apparatuses serve as a material of these pieces (the flute body just builds up an additional filter through which the apparatuses work). The pieces demand extreme concentration and physical efforts. In a concert situation they usually last almost twice shorter than on these recordings. A musician’s physical tension peeps out the sound surface and becomes one of the material’s layers of the pieces.

Composed in 2010 Shiver for accordion has a more traditional nature. The material is based on the attentive listening into the long-lasting sounds/states and on the register and distance changes of the listening. Within the listening process a new unexpected contrast material is born, which is in fact just a formal run over the accordion chord buttons. This formal gesture reminds of a splash on a still water surface or of an opening the door into a parallel musical dimension… The door closes shortly.

The tracks are recorded in a studio with maximally close microphones. Thus we tried to gain the effect of entering the instrument, entering the sound anatomy. This effect permitted us to open up lots of hidden noises which are usually swallowed down by the concert hall acoustics. While listening with headphones this sound physiology comes ahead. While listening with the loudspeakers hides these details in a natural acoustics of the room, approaching to the concert sound.

Dmitri Kourliandski

prePositions, FL [falsa lectio] #2 и Voice-off написаны в Берлине в 2008 году. prePositions и Voice-off объединяет видение инструмента и голоса как комплексных организмов – это скорее ансамблевые, чем сольные пьесы. Губы, зубы, язык, гортань, связки, пальцы, струны (поделенные по длине на четыре секции), детали корпуса скрипки – все это мыслится как отдельные инструменты – духовые, ударные, струнные – вступающие в активный диалог, имеющие собственную партию, даже записанные на отдельной строке в партитуре.

Voice-off, как и FL [falsa lectio] #2, также является путешествием внутрь исполнителя. Здесь материалом оказывается физиология голосового, артикуляционного и дыхательного аппаратов (флейта лишь надстраивает дополнительный фильтр, сквозь который работают эти аппараты). Это пьесы, требующие предельной концентрации и серьезных физических затрат от исполнителя – в концертной ситуации они обычно звучат почти вдвое меньше времени, чем на этих записях. Физическое напряжение исполнителя проступает в поверхности звука и становится одним из слоев материала этих сочинений.

Shiver для аккордеона написана в 2010 и имеет более традиционную природу. Материал строится на «вслушивании» в длящиеся звуки-состояния и изменении регистров и дистанции этого вслушивания. В процессе вслушивания в пьесе рождается неожиданный контрастный материал, который на самом деле является формальным перебором всех аккордовых клапанов инструмента. Этот формальный жест подобен всплеску воды на ровной поверхности водоема или открытию двери в параллельное музыкальное измерение… Дверь скоро закрывается.

Все сочинения записаны в студии с максимально близким микрофоном. Этим мы хотели добиться ощущения проникновения внутрь инструмента, внутрь анатомии звука. Этот эффект позволил нам «вытащить» наружу множество скрытых шумов, которые обычно проглатываются акустикой концертных залов. При прослушивании в наушниках эта физиология звука выходит на первый план, тогда как прослушивание через колонки скрывает эти детали в естественной акустике помещения, приближая звучание к концертному.

Дмитрий Курляндский