Sergei Zagny – Fragments from Swan Lake by Pyotr Tchaikovsky

Booklet

NYYD Ensemble

Toomas Vavilov: conductor

Mihkel Peäske: flute
Kalev Kuljus: oboe
Madis Kari: clarinet
Peeter Sarapuu: bassoon
Vigo Uusmäe: horn
Priit Aimla: trumpet
Eduard Akulin: trombone
Madis Metsamart: percussion
Jana Peäske: piano
Harry Traksmann: violin I
Terje Raidmets: violin II
Arvo Haasma: viola
Leho Karin: violoncello
Jüri Lepp: double bass

Buy Now / Купить

FLAC 69 RUB
MP3 320 49 RUB

iTunes
Google Play
Bandcamp

«Фрагменты» возникли в связи с театральным проектом «Лебединое озеро», Von Krahli Teater (Таллин), авторы – Александр Пепеляев и Peeter Jalakas. Исходная музыкальная идея такова: по возможности сохраняя музыку Чайковского, убрать из не¸ чрезмерный пафос и излишнюю сентиментальность – то, что вызывает сейчас чувство неловкости. В процессе работы появились и другие изменения. Одни делались по причине технической необходимости – вместо оркестра в нашем распоряжении был камерный ансамбль. Другие направлены на преодоление эстетики «наивной простоты»: в партитуру были введены некоторые знаки «аристократической избыточности» – перестановки, контрапункты, переходы и т. п. Третьи изменения помогают обнаружить связи и параллели: иногда пьесу неожиданно венчает каденция в духе XV века, иногда –почти незаметно – появляется цитата из симфонии Брукнера и т. д. Важный аспект – это также отсутствие изменений. Многие эпизоды, а иногда и целые пьесы остались почти в первоначальном виде. Внешне почти такие же, они как бы переписываются, перечитываются или переслушиваются заново и через это – во внутреннем плане – наделяются другим смыслом (как это описано в тексте Борхеса «Пьер Менар, автор “Дон Кихота”»). Отсутствие изменений в особенной степени заостряет проблему авторства и связанную с ней проблему новизны – обе имеют принципиальное значение для данного произведения.

Сергей Загний, 19 января 2003 г.

“Fragments from Swan Lake” had its origins in the ”Swan Lake” theatre project of the Von Krahl Theatre, Tallinn, the authors of the project being Sasha Pepelyaev and Peeter Jalakas. The initial musical idea was as follows: to preserve Tchaïkovski’s music so far as possible, while stripping out the excessive emotion and overblown sentimentality we now find so embarrassing. Further modifications were made while working on the project, some dictated by technical requirements (instead of a full orchestra, only a chamber group was available), others directed at overcoming the “pristine simplicity” expressed by the score by introducing a number of signs of “aristocratic abundance”, such as interchanges, counterpoints, transitions, etc. Some modifications help to bring out connections and parallels: sometimes a movement is unexpectedly crowned by a cadence in the spirit of the 15th century, on occasion, almost imperceptibly, a quotation from a Bruckner symphony emerges, etc. Absence of modification also represents an important aspect. Many episodes and, sometimes, entire movements have remained almost in their original form. Outwardly almost unchanged, they have, as it were, been rewritten, reread or listened to afresh and thereby endowed inwardly with another meaning (cf. Borges’s story “Pierre Menard, Author of Don Quixote”). The absence of modifications renders particularly acute the problem of authorship and the associated problem of novelty, both of which are of fundamental importance in relation to the present work.

Sergei Zagny, January 19th, 2003