Alisa Ten, Roust Poziumski, Vladimir Gavriushov, Vladimir Volkov – Eliot Songs


Buy Now / Купить

FLAC 69 RUB
MP3 320 49 RUB

Apple Music
Spotify
Bandcamp

Прежде всего это – эксперимент! Попытка соединить барочную суть виол с джазовыми гармониями, полифоническое письмо образца XVI века с ритмическими структурами конца XX, медитативность повторяющихся фрагментов со сквозным мелодическим развитием. И всё это вместе взятое – с поэзией Томаса Стернза Элиота.

Первые песни (цикл «Landscapes» и «Portrait of a Lady») были написаны для голоса и двух виол да гамба и исполнялись таким составом. Но в какой-то момент случайно оказавшийся рядом замечательный контрабасист Владимир Волков услышал себя в этой музыке. А вскоре его услышали в ней и посетители концертных залов. Это добавило составу интригующей импровизационности, стало своего рода изюминкой, а мне, как композитору, открыло неисчерпаемые возможности для новых экспериментов.

Следующие произведения я придумывал уже для этого состава (голос, две виолы да гамба и контрабас). Это небольшая кантата на одноимённую поэму «Marina» и инструментальная пьеса «Юный Томас», посвящённая Т. С. Элиоту. Невозможно также не упомянуть Владимира Гаврюшова – виолиста, который вместе со мной создаёт изысканный барочный флёр, смягчающий самые острые углы этой музыки.

Тело не может жить без души, и душой этой музыки стал неповторимый голос Алисы Тен, дыхание которого одухотворяет.

Руст Позюмский

First of all, this is an experiment! It is an attempt to combine the baroque essence of violas with jazz harmonies; polyphonic writing of the 16th century with the rhythmic structures of the late 20th century; the meditativeness of repetitive fragments with a continuous melodic development. All this is taken together with the poetry of Thomas Sterns Eliot.

The first songs from the “Landscapes” and “Portrait of a Lady” series were written for voice and two viola da gamba and were performed by this line-up. At some point a wonderful double bass player Vladimir Volkov, who happened to be nearby, heard himself in this music. A bit later the concert halls heard these pieces with his participation, too. Vladimir’s participation added an intriguing inprovisational twist to the line-up and became a kind of zest. For me, as a composer, it opened inexhaustible possibilities for new experiments.

The following pieces were created for this new set of instruments (voice, two viola da gamba and double bass). The compositions are a small cantata on the same-name poem called “Marina” and the instrumental piece “Young Thomas” dedicated to TS Eliot. It is very important to mention Vladimir Gavryushov, who, together with me, created an exquisite baroque flair that softened some sharp edges of this music.

The body cannot live without a soul, and the soul of this music has become the unique voice of Alice Ten. The breath this voice brings is very inspiring.

Roust Poziumski


Related Releases