(Все люди должны умереть)
Музыка Иоганна Пахельбеля строится по тому же принципу, на котором основана практически вся музыка, сочинявшаяся несколько веков назад. Простые аккордовые секвенции повторяются много раз, варьируясь, обрастая новыми мелодиями и фактурами, постепенно раскрывая свою магию. В середине ХХ века эта техника композиции вернулась к жизни под названием “минимализм”.
Иоганн Пахельбель (1653 – 1706), немецкий композитор и органист, получил абсолютное признание при жизни. Он был популярен примерно как рок-звезды конца ХХ века. Его личная жизнь началась тоже вполне “успешно”: женился на красавице, дочери мэра Эрфурта, у них родился сын. Но вскоре жена и сын умерли от чумы. Первое изданное сочинение Пахельбеля называется Musicalische Sterbens-Gedanken (Музыкальные размышления о смерти). И с тех пор вся его музыка была именно таким размышлением. В ней шаг за шагом обретается, завоевывается уверенность в том, что смерть – это не конец, не переход в небытие, а, наоборот, дверь туда, где нет ничего временного, подверженного страданиям и исчезновению. Там нет разлуки и нет страха. Там нет ничего, кроме ослепительного света и любви. И вся жизнь – это подготовка к переходу туда и предвкушение этого момента. Мы как бы тренируемся, учимся быть “там”. Но для того, чтобы там оказаться, мы должны сдать вступительный экзамен: умереть.
Антон Батагов
(All Men Must Die)
The music of Johann Pachelbel is structured like any other music written a few centuries ago. Simple chord sequences are repeated over and over again with variations giving birth to various melodies and textures and gradually revealing their magic. In the 20th Century this compositional technique came back to life under the name of minimalism.
Johann Pachelbel (1653 – 1706), German composer and organist, received much recognition during his lifetime. He was as popular as a 20th Century rock star. The beginning of his private life was also extreme- ly successful: he married a beautiful woman, the mayor of Erfurt’s daughter, and they had a son. Howev- er, soon afterwards his wife and son died of plague. Pachelbel’s first published work was called Musi- calische Sterbens-Gedanken (Musical Thoughts on Death). All his compositions from that moment were meditations on death. Step by step through this music we gain awareness of the fact that death is not the end and not a transition into non-existence. Just the opposite: it is an entrance into a space in which there are no temporary phenomena subject to suffering and decay, no parting and no fear. There is only dazzling light and love, nothing else. And our whole life is a preparation for this transition, an anticipation of this moment. We train ourselves, we learn how to live there. And finally, to arrive in that space, we must first pass the entrance exam: we must die.
Anton Batagov, edited by Cazimir Liske