La Folia написана в технике темпоральной тональности: каждая модуляция на уровне звуковысот порождается пропорциональным изменением длительности остинатной гармонической прогрессии. Или, иначе говоря, каждое сокращение или удлинение метра в прогрессии и/или изменение “скорости” (занотированное в неизменном темпе) приводит к пропорциональному изменению звуковысотности. Это относится и к финальному хоралу : он построен как гармония “Фолии”, постоянно изменяющаяся по длительностям, и, следовательно, звуковысотно.
Александр Маноцков
La Folia was composed using the temporal tonality technique : every modulation on the pitch level is caused by a proportional alteration of the duration of the ostinato harmonic progression. Or, in other terms, every contraction or prolongation of metre in the progression and/or change of “speed” (notated with unchanged beat value throughout the piece) both result in a proportional change of pitch. The final choral texture is no exception : it is La Folia harmony constantly transfigured temporally, and, hence, pitch-wise.
Alexander Manotskov