Releases:
- Anton Batagov – Tat Tvam Asi
- Anton Batagov – The Last Alchemist
- Антон Батагов – Диалог
- Anton Batagov – Quietude and Joy As Envisioned by Russian Painters
- Антон Батагов – Оптический обман
- Anton Batagov – Early Piano Works Revisited
- Anton Batagov – Invisible Lands
- Anton Batagov – Made in 1993: The Art of Sampling
- Fermata. Compiled by Alexey Munipov
- Антон Батагов – Волнение. Музыка к спектаклю Ивана Вырыпаева
- Anton Batagov – Where We Are Not. Letters of Mother Seraphima
- Anton Batagov – The One Thus Gone
- Anton Batagov – Alle Menschen Müssen Sterben
- Anton Batagov – I Fear No More
- Anton Batagov – The Battell
- Anton Batagov – Post Production
- FANCY2013
- Anton Batagov – Selected Letters of Sergei Rachmaninoff
Его дебютный диск – тройной CD “Двадцать взглядов на Младенца-Иисуса” Мессиана (1990) – стал сенсацией. А о записи “Искусства фуги” Баха (1993) знаменитый американский музыковед Ричард Костеланец написал: “Это самая потрясающая интерпретация Баха со времен Гульда”.
Батагов стал первым в России исполнителем Филипа Гласса, Стива Райха, Мортона Фелдмана, Джона Кейджа. Не только как музыкант, но и как арт-директор легендарного фестиваля «Альтернатива», он радикально повлиял на расширение эстетических горизонтов музыкального сообщества. В 1997 году Батагов отказался от концертных выступлений.
Как композитор Антон Батагов начинал в традициях минимализма. В его творчестве практически отсутствует граница между понятиями “сочинение” и “исполнение”, и любые пласты звуковой культуры – от древних ритуальных практик до рок/поп-культуры и виртуальных технологий – органично сплетаются в единое целое. В его дискографии на данный момент более 30 компакт-дисков. Его музыка получила признание не только в России. В США его произведения регулярно звучат в эфире крупнейших радиостанций в одном ряду с сочинениями Гласса, Райха, Наймана, Пярта, Шнитке, Сильвестрова.
Батагов – автор музыки к ряду кинофильмов, в том числе к пяти картинам Ивана Дыховичного. Он также является создателем музыкального оформления крупнейших российских телеканалов – Культура (2002 – 12), НТВ (1997 – 98), РТР (1998 – 2000) и других. Батагову удалось совершить переворот даже в такой области, как музыка для телевидения, и сломать все представления о том, как должен звучать телевизор. Он привнес глубину, красоту и тонкость современной классики в мир телевидения.
Духовной основой сочинений Батагова конца 90-х – начала 2000-х годов стала буддийская философия и практика. Он создал ряд масштабных произведений, которые фактически представляют собой новый, ранее не существовавший жанр, соединяющий древние буддийские тексты в их традиционном молитвенном исполнении с постмодернистской техникой композиции и практикой современного инструментального музицирования.
В 2009 году Батагов возобновил концертные выступления.
A graduate of the Moscow Tchaikovsky Conservatory and prize-winner at the International Tchaikovsky Competition (1986) and other competitions, Batagov introduced the music by John Cage, Morton Feldman, Steve Reich, and Philip Glass to Russian audiences. His debut CD, a 160-minute recording of Olivier Messiaen’s Vingt regards sur l’Enfant Jesus (1990), became a major sensation. Three years later Richard Kostelanetz characterized Batagov’s 1993 recording of Bach’s “The Art of the Fugue” as “the most stunning interpretation of Bach since Glenn Gould.”
Not only as a musician, but also as the artistic director of the legendary Moscow festival of contemporary music “Alternativa” (1989–1996), Anton Batagov was a principal influence on the broadening of the aesthetic horizons of the musical community, and on the meaning of musical practices in Russia.
In 1997 Batagov stopped performing live, and since then, he has been focusing on studio recordings.
As a composer, Batagov began in the traditions of minimalism that in Russia has its own idiosyncrasies and unique history. The language of his compositions is rooted in the harmonic and rhythmic patterns of Russian church bells and folk songs seamlessly mixed with the spirit of Buddhist philosophy, the dynamic pulse of early Soviet avant-garde, and the unfading appeal of progressive rock music.
Most of his works written since the late 1990’s have been influenced by Buddhist philosophy and practice. He has composed a number of major works based on keystone Buddhist texts chanted by Tibetan lamas as well as several large-scale instrumental compositions inspired by Buddhist teachings.
Batagov is the author of several movie soundtracks, and a huge number of tunes for the major Russian TV channels. He brought the depth and refined beauty of contemporary classics to the world of film and television music. His original style broke all the notions of what a film/TV music should sound like.
Since the early 2000s, Anton Batagov has been seen not only as a successor of the post-minimalist tradition, but as a one-of-a-kind composer / musician / thinker. His discography includes over 30 CD releases.
In 2009 Anton Batagov received the prestigious national Steppenwolf Award in the Best Music category. In the same year, after twelve years of seclusion, he returned to live performances. The critics have called his recent recitals “a revelation”.