Alexander Manotskov – La Folia. Seven Days, or Tetragrammaton Variations

Александр Манокцков

Buy Now / Купить

FLAC 99 RUB
MP3 320 69 RUB

iTunes
Google Play
Bandcamp

Booklet

Две вещи, представленные в этом релизе, были записаны на концерте в Москвовском Международном Доме Музыки в феврале 2017 года. Пьеса “Семь дней…” написана специально к концерту т посвящена Александру Рудину, одному из моих любимых современных музыкантов. Это, в некотором роде, инструментальный театр: дирижёр/виолончелист, как некая божественная фигура, создаёт мир на основе Тетраграмматона четырёх нот на открытых струнах виолончели.

La Folia написана в технике темпоральной тональности: каждая модуляция на уровне звуковысот порождается пропорциональным изменением длительности остинатной гармонической прогрессии. Или, иначе говоря, каждое сокращение или удлинение метра в прогрессии и/или изменение “скорости” (занотированное в неизменном темпе) приводит к пропорциональному изменению звуковысотности. Это относится и к финальному хоралу : он построен как гармония “Фолии”, постоянно изменяющаяся по длительностям, и, следовательно, звуковысотно.

Александр Маноцков

The two pieces featured in this release were recorded in concert at Moscow International House of Music in February 2017. Seven Days, written specially for this concert, is dedicated to Alexander Rudin, one of my favourite contemporary musicians. It is, in a way, an instrumental theatre piece: conductor/cellist, a benevolent godlike figure, creates a universe built on a Tetragrammaton of the four open-string cello notes.

La Folia was composed using the temporal tonality technique : every modulation on the pitch level is caused by a proportional alteration of the duration of the ostinato harmonic progression. Or, in other terms, every contraction or prolongation of metre in the progression and/or change of “speed” (notated with unchanged beat value throughout the piece) both result in a proportional change of pitch. The final choral texture is no exception : it is La Folia harmony constantly transfigured temporally, and, hence, pitch-wise. 

Alexander Manotskov