Формула, которой следует в своей музыке ведомый московским пианистом Григорием Сандомирским Ансамбль Средиземноморской Деконструкции, складывается из основных идей двух других коллективов, основанных им ранее: это переосмысление сефардского музыкального наследия, которым занималась группа Лампа Ladino, и принцип свободной импровизации, исповедуемый проектом Goat’s Notes. Деконструкция начинается уже с четвертой минуты первого трека: сефардская тема буквально распадается на кусочки, чтобы вскоре собраться заново. Однако в целом Средиземноморья в этой музыке больше, чем деконструкции. Во всяком случае, элементы свободной импровизации в большинстве случаев лишь сопутствуют плавному развитию композиции. Сандомирский и его единомышленники достигли того уровня свободы, когда эту самую свободу можно и попридержать, если надо.
Григорий Дурново
The music of the Mediterranean Deconstruction Ensemble led by Moscow-based pianist Gregory Sandomirsky follows a twofold formula. It could be described as a continuation and further development of what he was doing with Lampa Ladino and is still doing with Goat’s Notes, two other bands he had co-founded: reimagining the traditional music of Sephardi Jews and free improvisation, respectively. On this album, it barely takes three minutes for the deconstruction to begin: the Sephardi tune literally crumbles, or is smashed, into pieces, only to reassemble for a melodious comeback in a matter of another couple of minutes. In the end, however, Mediterranean slightly beats deconstruction. For the most part, elements of free improvisation only serve to enhance and adorn the smooth flow of these compositions. Sandomirsky and his teammates have apparently reached a level of freedom where they can rein back their anarchic instincts if necessary.
Grigory Durnovo